Je kan altijd weggaan bij je vrouw, niemand die je tegenhoudt hoorQuote:
Ah, ik ben zo jaloers op u. Eerste kan, het warme nest verlaten, een hele nieuwe wereld te ontdekken.
Printable View
Je kan altijd weggaan bij je vrouw, niemand die je tegenhoudt hoorQuote:
Ah, ik ben zo jaloers op u. Eerste kan, het warme nest verlaten, een hele nieuwe wereld te ontdekken.
Ach ja, je weet hoe het gaat als een mens op leeftijd over z'n jeugdjaren begint, dan stopt ie niet meer met zagen...Quote:
Originally Posted by The Stranger
Dat denk jij.Quote:
Originally Posted by Stig
sorry andres, beste belg van me, ik bedoelde een lang niet een lulverhaal :bow:
Stel je niet aan, je moet nog minstens 50 jaar meeQuote:
Originally Posted by Andres
Ambiorix is idd nog altijd de Limburg keet, met echte Cristal pils (bleh). De oude markt is trouwens veel te duur geworden voor de modale student, 1€80 voor een pintje tegenwoordig denk ik, toen ik begon te studeren was dat 30fr als ik mij nog goed herinner.Quote:
Yep, als een verhaal begint met 'we waren in den Bierkelder...' weet je al ongeveer waar het gaatr eindigen.Quote:
Als ge rond 5 uur 's ochtends nog op zoek zijt naar een café met wat volk, dan moet ge in de "Bierkelder" op de Oude Markt zijn (hoewel het publiek daar vaak nogal, eh, marginaal is) of de "Oase" (daar is het publiek altijd marginaal..., maar is best wel grappig om met uwe zatte kop eens rond te kijken, ben er ooit eens versierd door een opdringerige homo, met vieze snor, die een vettig sjaaltje rond mijne nek hing en met mij begon te dansen :laugh4: Mijn anders geaarde nieuwe vriend was gelukkig straalbezopen zodat ik zonder fysiek geweld te moeten gebruiken ben kunnen ontsnappen aan zijn, eh, aandacht).
Er is ook nog het Rock Café, waar de DJ beschermt zit achter tralies om hem te beschermen als hij eens een minder nummer draait. Komen meestal mensen met Harleys en veel tattoos, was naar't schijnt de stamkroeg van A. Saturnus toen die in leuven zat.Quote:
Nog leuk op de Oude Markt is "Café Mangé" (sp?), daar zitten vaak veel Erasmus-studenten en de Rodins (vroeger was dat de Artmania, werd toen opengehouden door een soort mislukte Hell's Angel die nog bij z'n ma woonde en zichzelf "de Quicke" liet noemen. Als ge er vriendelijk genoeg tegen waart, begon hij u te trakteren met sterke drank, als uwe kop hem niet aanstond, kon ge beter maken dat ge weg waart, en quick...).
Tiensestraat zul je bedoelen, de Naamse heeft vooral eetzaken.Quote:
In de Naamsestraat hebt ge een aantal fakbars (
Zowat de enige betaalbare café's als je echt wil doorzakken met een studentenbudget dezer dagen. Zeer aan te raden: Doc's in de Brusselse, vrij ver van het centrum, maar echt een van de betere fakbars volgens mij.Quote:
faculteit bars, bars opengehouden door de faculteitskringen (vaak door leden van het presidium)) naast mekaar : HDR (spreek uit "Haa Dee eiR, Huis der Rechten), de Pavlov (fakbar Psychologie) en Politika (fakbar Pol & Soc). Toen ik nog in Leuven zat, was "den Dulci" (fakbar Economica) net verhuisd naar de Naamsestraat, iets verder dan de andere fakbars evenwel. In fakbars zijn de drankjes heel goedkoop en er zit doorgaans nogal wat volk.
Als gewoon café kan ik nog de Reynaert aanbevelen (aan de parkstraat, juiste adres weet ik niet), komen wel niet veel eerste kannertjes, en het Zwarte Schaap (achter het ladeuze plein), beide hebben een uitgebreide bierkaart.
Wanneer zat je in leuven Andres ? Ik heb het uitgaansleven echt zien uitsterven hier, een jaar of 5 geleden is dat begonnen denk ik, de opkomst van het internet, semex, en de duurdere bierprijzen zijn vooral de oorzaak. Tegenwoordig worden er wel veel meer kotfeestjes gehouden, maar toch spijtig dat die uitgaanssfeer weg is.Quote:
Toen ik nog in Leuven zat, was de uitgaansdag donderdag, maar eigenlijk is (was, weet niet hoe het de huidige generatie studenten zit, uitgaansleven begon wel wat te verminderen in mijn laatste twee jaar ginder, vond ik), het zowat elke weekdag volle bak in Leuven, en zeker in de maanden oktober en november.
mja, als ik iets kan toevoegen. Ik raad wel aan om snel vrienden te maken, want de tijd dat je gewoon gezellig een cafe kon binnenstappen en daar wel zag wie er is lijkt mij voorbij.Quote:
Als ge nog vragen of praktische tips nodig hebt, vuur maar af. Indien nodig, zal doc_bean mijn ietwat verouderde kennis wel updaten.
Inderdaad, ik en mijn virenden heb ons rot geërgerd aan die studenten die het hele jaar niets anders doen dan studeren.Quote:
Doe zeker uw best en smijt er vooral uw klak niet naar, maar, in godsnaam, sluit u niet teveel op in uw kot. Steek uwe kop zo vaak mogelijk buiten en geniet van wat de plezantste jaren van uw leven kunnen worden.
Welke richting ga je eigenlijk studeren ?
Een geweldige aanrader, spijtig genoeg is die bij mij niet doorgegaan :furious3:Quote:
En als ge Leuven na een jaar drie wat beu gezien zijt, ga dan eens op Erasmus.
Pff gewoon van de oudjes afluizen, wekren moet je nog genoeg in het leven (zegt diegene die zich eens dringend bij de VDAB moet aanmelden)Quote:
En verdien een centje bij als ge kunt en zorg dat ge nen eerste zit hebt, zodat ge in uw 3 (jawel, 3!) maanden vakantie nog eens een stukske van de wereld kunt zien.
Jep, hou dat alsjeblief voor ogen, sommige mensen doen alsof hun leven thuis ligt bij de oudjes en ze hier toevallig af en toe in leuven moeten zijn, terwijl je hier net alle tijd en alle kansen hebt om je geweldig goed te amuseren.Quote:
Vanaf dat ma en pa u alleen achterlaten op uw kot, ligt de wereld aan uw voeten m'n beste.
Pfft, wij hebben het pas moeilijk. De gangbare prijs is hier €2 per biertje, terwijl het vroeger in de meeste kroegen gewoon 2 gulden was :no:Quote:
Ambiorix is idd nog altijd de Limburg keet, met echte Cristal pils (bleh). De oude markt is trouwens veel te duur geworden voor de modale student, 1€80 voor een pintje tegenwoordig denk ik, toen ik begon te studeren was dat 30fr als ik mij nog goed herinner.
1,80? Dan ga ik naar Leuven. In de binnenstad van Groningen betaal je 2 euro, in het stamcafe van mn sportvereniging 1,60 ... maar dat is alleen op de eerste woensdag van de maand.Quote:
De oude markt is trouwens veel te duur geworden voor de modale student, 1€80 voor een pintje tegenwoordig denk ik, toen ik begon te studeren was dat 30fr als ik mij nog goed herinner.
Heh, zelfs bij ons op het platteland (~D) kost een biertje al gauw 1,70.
Ze mogen in Leuven blij zijn, 1,80 voor een biertje in een studentenstad is niet duur.
1€ voor 33cl in Doc's, daarom is het ook zo'n goed café :laugh4:
Ja, bij ons in de flatbar betaal je ook 1 euro voor een amsterdammertje, maar daar is ook geen ene reet te doen. Je moet toch echt de stad in wil je wat beleven.Quote:
Originally Posted by doc_bean
een fakbar is nog wel iets anders dan een flatbar hé, en in Doc's was er meestal wel sfeer de keren dat ik er laatst was, een van de best draaiende fakbars (niet op de Tiense).Quote:
Originally Posted by Stig
Vroeger was het 40 à 50 fr op de Oude Markt, en 30 fr in de fakbars (maar dikwijls had je zoiets als "6 pinten voor 100 fr." en op zondag was het in het HDR altijd halve prijs en later pinten aan 20 fr./0,50 €). Met de invoering van de euro zijn de pinten algauw duurder geworden. Toen ik afstudeerde in 2002, was de gangbare prijs op de Oude Markt 1,70 €, elders 1,60 € en in de fakbars varieerde het, doorgaans 0,80 € of 1,00 € dacht ik, maar dikwijls waren er speciale acties. K geloof dat ze in de Pavlov elke week een ander zwaar bier (genre Westmalle, Duvel, e.d.) hadden aan 1,00 €.Quote:
Yup, Tiensestraat. Nog een leuk café is "The Seven Oaks" (vroeger "De Verbeelding", in een zijstraatje van de Tiense), waar je nagels kan slaan. Leuk spelletje, vooral met een stuk in uwe frak :grin:Quote:
In 1996-97 begonnen in eerste kan rechten. Licentie behaald in 2001, daarna aanvullende opleiding fiscaliteit gedaan (was maar één jaartje). In 2002 was ik ribbedebie uit Leuven. Heb, toen ik al tijdje aan het werk was, nog Lic. Notariaat gedaan aan de VUB, behaald in 2005, maar vermits ik dat combineerde met m'n werk, telt dat niet echt mee als "studentenjaar".Quote:
Ik heb nog mee betoogd tegen de invoering van de Semex. Heeft jammer genoeg niet veel uitgehaald. Stomme Oosterlinck (was de toenmalige rector van de KUL).
Heb die zever dus nog aan m'n rekker gehad. Alles op het eind van het jaar was veel beter (en leuker). De opkomst van kotnet (was/is dat nu eigenlijk gratis? Wij (m'n kotgenoten en ik) waren er allemaal van overtuigd van wel, maar de kotbazin dacht daar aan het eind van het jaar anders over) was voor het uitgaansleven ook geen goeie zaak me dunkt. En dan de prijsverhogingen (en dat is echt wel snel gegaan). Triestig.
Bwah, VDAB. Weet niet hoe het er nu aan toegaat, maar veel hulp krijgt ge daar niet van hoor. Ik had gelukkig al werk nog voor ik goed en wel afgestudeerd was, maar m'n vrouw heeft een paar maanden moeten zoeken. Toen ze zich eens kwam aanmelden bij de VDAB was de reactie: "Ah, maar je solliciteert eigenlijk vrij frequent. Tja, dan heb je niet echt hulp nodig. De banen die wij hebben, zijn meer voor de problematische gevallen". Het kwam er dus op neer dat als je een beetje je best deed om werk te vinden, je niet bij de VDAB (voor onze Hollandse vrienden, dat is dus de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling) moest zijn.Quote:
Noemt terug De Verbeelding denk ik, al weet ik het niet zeker omdat iedereen toch weet waarover je het hebt als je die naam zegt. Geweldige jeneverkaart en had enkele jaren geleden een nogal heftig lesbisch koppel als vast clienteel.Quote:
In mijn eerste jaar (2000-2001 alweer) hadden we gedeeltelijk al semex, dus ik heb weinig anders gekend, ik denk trouwens dat de achteruitgang van het studentenleven met veel zaken te maken heeft, niet alleen semex, de mentaliteit van eerste kanners is gewoon hard veranderd in die jaren.Quote:
Ik heb nog mee betoogd tegen de invoering van de Semex. Heeft jammer genoeg niet veel uitgehaald. Stomme Oosterlinck (was de toenmalige rector van de KUL).
nee, ik denk dat het over een vast bedrag per kot (huis) gaat, is wel goedkoop tov die afzetters van UPC :furious3:Quote:
De opkomst van kotnet (was/is dat nu eigenlijk gratis? Wij (m'n kotgenoten en ik) waren er allemaal van overtuigd van wel, maar de kotbazin dacht daar aan het eind van het jaar anders over)
Blijkbaar meld je je daar best aan om in orde te zijn met vadertje staat, ik vermoed nog altijd dat ik wel werk zal hebben tegen eptember/oktober. Vroeger hoeft voor mij niet :laugh4:Quote:
Bwah, VDAB. Weet niet hoe het er nu aan toegaat, maar veel hulp krijgt ge daar niet van hoor. Ik had gelukkig al werk nog voor ik goed en wel afgestudeerd was, maar m'n vrouw heeft een paar maanden moeten zoeken. Toen ze zich eens kwam aanmelden bij de VDAB was de reactie: "Ah, maar je solliciteert eigenlijk vrij frequent. Tja, dan heb je niet echt hulp nodig. De banen die wij hebben, zijn meer voor de problematische gevallen". Het kwam er dus op neer dat als je een beetje je best deed om werk te vinden, je niet bij de VDAB (voor onze Hollandse vrienden, dat is dus de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling) moest zijn.
Wat is semex, doe het pijn?
Anyway, het uitgaansleven is vermindert? Wat is dat nou voor kak? (excuse moi le mot) Ik ben zelf nogal een fervent internetter, maar ik bergrijp niet hoe je je nu 's avonds meer kunt amuseren op kot dan op café? (Mits een goed café. Had ik misschien toch nog naar Gent moeten gaan, heb daar toch al eens flink doorgezakt.)
Anyway bedankt voor de adressjes. Nu dat qua vrienden zit normaal wel snor, hoor. En ja ik zie er jong uit, wat wil je van zo'n klein ding als mij. Als mijn baard eindelijk een beetje beter door komt, 50% dons 50% baardhaar voor het moment. Ga ik maar iets later groeien denk ik. Anyway wat denken jullie van dopen? Doen of niet? Ik ben tot nu toe nooit een weddenschap of andere vunzigheden uiot te weggegaan, maar ach...loont het?
EDIT: Waarschijnlijk geschiedenis, nog niet zeker.
Semester examen systeem, ofwel examens in januari en vakken die één semester duren, tov het vorige systeem waar elk vak een heel jaar duurde en je enkel in juni de examens had. Je zal waarschijnlijk rond kerstmis nog wel op die examens vloeken, neemt bijna alle lol rond de feestdagen weg. Het is wel een goede test voor eerse kanners, als ze de eerste examenreeks overleven dan komen ze er meestal wel, en diegene die iets te kort schoten kunnen nog een tandje bijsteken en er wel komen op het einde van het jaar, maar voor latere jaars is het vrij klote omdat je constant met druk en deadlines zit en die ******* examens ongeveer twee maanden in beslag namen halverwege het jaar, waardoor je voor alle werkjes en thesissen je je weer moet inwerken in het tweede semester.Quote:
Originally Posted by Moros
Wij snappen het duidelijk ook niet. Ik ga de laatste jaren wel minder uit (2 thesisjaren en een loodzwaar brugjaar eisen hun tol) maar ben dan ook wel van de oude garde, als jonge student moet je maar kunnen uitgaan en er door raken zeiden we altijd !Quote:
Anyway, het uitgaansleven is vermindert? Wat is dat nou voor kak? (excuse moi le mot) Ik ben zelf nogal een fervent internetter, maar ik bergrijp niet hoe je je nu 's avonds meer kunt amuseren op kot dan op café? (Mits een goed café. Had ik misschien toch nog naar Gent moeten gaan, heb daar toch al eens flink doorgezakt.)
Ha, ik denk dat zowat de helft van de kanners op een gegeven moment een baard probeert te kweken. :laugh4:Quote:
Anyway bedankt voor de adressjes. Nu dat qua vrienden zit normaal wel snor, hoor. En ja ik zie er jong uit, wat wil je van zo'n klein ding als mij. Als mijn baard eindelijk een beetje beter door komt, 50% dons 50% baardhaar voor het moment.
In het algemeen niet denk ik. ik heb het niet gedaan uit principe, omdat ik niet vond dat die arrogante tweede kanners boven mij stonden en de doopmeesters meestal wel dat idee hebben. Vroeger raakte je niet in het presidium als je niet gedoopt was (en bij sommige kringen zal dit nog wel zo zijn), maar tegenwoordig speelt dopen bijna nergens een rol meer.Quote:
Ga ik maar iets later groeien denk ik. Anyway wat denken jullie van dopen? Doen of niet? Ik ben tot nu toe nooit een weddenschap of andere vunzigheden uiot te weggegaan, maar ach...loont het?
Nu stelt dopen in leuven wel weinig voor, de sterke verhalen zitten in brussel of wallonië.
:laugh4: Man, als ik je één goede raad mag geven, kies iets met toekomst !Quote:
EDIT: Waarschijnlijk geschiedenis, nog niet zeker.
De meeste buschauffeurs hebben een diploma geschiedenis stond ooit eens in de krant. Er is bijna geen werk voor geschiedkundigen, zeker geen boeiend werk. Ik ben voor het principe dat je moet studeren wat je wil, maar als je het niet zeker weet kan je beter iets pakken met toekomst, laat de mensen met passie maar geschiedenis doen.
Ik ken trouwens verschillende mensen die geschiedenis gedaan (of geprobeerd) hebben, het is naar't schijnt verre van boeiend, en het eindwerk is een hel (lezen, lezen, lezen, lezen), het is geen toeval dat een extra thesisjaar zo populair is bij geschiedenis.
Echt: Doe het niet ! Studeren doe je voor een aantal jaar (een aantal maanden als je ze weet te plannen, de rest is vrije tijd, wat je ook kiest), werken moet je nog de rest van je leven.
Semesterexamens. Vroeger had je één examenperiode, alle vakken op het eind van het jaar.Quote:
Nu heb je tweemaal examens kort na de kerstvakantie en in juni.
Ik heb het niet gedaan. Ik zag er het nut niet van in om me publiekelijk te laten vernederen door een paar frustro's uit het presidium. Maar dat is mijn mening.Quote:
Anyway, trek er u maar niet al te veel van aan. Je hoeft je absoluut niet te laten dopen "om er bij te horen" ofzo. De meesten die zich laten dopen hebben, hebben zich wel goed geamuseerd, maar vonden het nu toch weer niet zo speciaal dat het een "must" is.
Moros, duik jij ook het studentenleven in?
Ben nu net van het middelbaar af en ga me één dezer maanden inschrijven in Gent.
Ik heb lang aan geschiedenis gedacht en ik heb een zeer goeie kameraad die het zeker zal doen, maar het toch verworpen. Je kan er gewoon niks mee doen, niet dat m'n huidige keuze beter zal blijken :s (rechten)
Een excellente keuze m'n beste, een excellente keuze...Quote:
Originally Posted by Conradus
Wat geschiedenis betreft: m'n vrouw heeft haar licentie geschiedenis behaald en, tenzij je les wil geven (maar dan nog is het niet zo evident om aan n voltijdse baan te raken in 1 en dezelfde school), kan je er eigenlijk niet veel mee aanvangen.
Jammer, want het is natuurlijk wel enorm boeiend (enfin, dat vind ik toch).
Iemand die ik ken heeft net zijn eerste kan geschiedenis in gent gedaan (geen idee wat de punten zijn) en voor een bepaald vak meosten ze 200 schilderijen vanbuiten kennen: naam+beschrijving+auteur+jaar+stijl+gebruikte verf+....Quote:
Niet bepaald wat ik boeiend zou noemen.
Ik blijf erbij dat als je geschiedenis boeiend vind (en terecht !) dat je beter zelf een stel boeken leest in je vrije tijd, als je beetje historisch kritisch kunt zijn haal je daar minstens zo veel uit als uit een univ vak (van buiten blokken is vaker dan niet de regel, zeker in de 'sociale' richtingen, zo heb ik eens een examen amerikaanse politiek afgelegd, waarin ik al mijn kennis uit de achterkamer gebruikte om de werking van het hooggerechtshof te illustreren, met uitspraken van die week zelf, en nog heb ik er maar een 14 uitgehaald, de vragen waren trouwens allemaal niveau middelbaar, dus volgens mij moest je letterlijk de cursus neerschrijven om deftig te scoren).
In de iets 'socialere' sfeer is volgens mij alleen rechten een aanrader, de rest zijn 'boeiende' richtingen met weinig maatschappelijk nut. Verder is economie ook geen aanrader volgens mij (de vraag is veel te conjunctuur gevoelig en Economica is een vreselijke kring), de taalrichtingen in principe wel, alsook de meeste wetenschappelijke richtingen (biologie uitgezonderd, bio ingenieur hangt ervan af wat je als optie neemt).
En voor de twijfelaars: dat is dus absoluut niet abnormaal hè.
Ik heb ook getwijfeld, met name (hier komt het) tussen chemie (jawel!), fysica (yup, ik was niet zo ene die slecht was in wiskunde en daarom maar rechten koos, integendeel, wiskunde en wetenschappen waren m'n beste vakken in t middelbaar), geschiedenis, slavistiek, Arabistiek, Germaanse, Romaanse zowaar Japonologie en Rechten uiteraard. Als elk van die richtingen u wel aanspreekt, probeer dan maar eens te kiezen.
Uiteindelijk gekozen voor Rechten omdat het een ruime, veelzijdige opleiding is met, vooral in de kandidaturen dan, een heel goeie algemene vorming + je kan er later veel kanten mee uit (en je hoeft (enfin, toen toch) geen vervelende thesis te schrijven ~;) ).
Als je een richting zoekt die werkzekerheid voor later biedt, dan is Rechten echt wel een goeie keuze. Als het je bovendien ook nog aanspreekt, zeker doen. Laat je niet afschrikken door onwetenden die beweren dat rechten 'saai' en 'veel van buiten blokken' is.
No way.
Een goed geheugen is handig, maar een snelle, zeer creatieve en analytische geest zijn even belangrijk, zoniet nog belangrijker (maar dat geldt dan eigenlijk wel voor het merendeel, zoniet alle universitaire richtingen, ma bon, dat is irrelevant, het gaat hier over de moeder der universitaire richtingen: rechten).
Plus, het komt ook in het dagdagelijkse leven goed van pas. Ze zullen je als jurist niet zo gauw in de zak zetten ~;)
Ik vermoed dat reclame maken voor de ingenieursstiel hier verloren moeite is :laugh4:
Toch: ongelofelijk veelzijdige richting, zeer mooie jobmogelijkheden, al wat je eigenlijk moet kunnen is wiskunde (en dat leren ze je wel, als je gemiddeld was in een 8uurs richting in het middelbaar en zelfs in een 6uurs richting heb je weinig te vrezen volgens mij), zeer veel brosbare vakken.
Het grote nadeel is dat het geen richting is om vrouwen in of mee te versieren (we hebben er weinig maar wel enkele zeer mooie exemplaren), maar ja, dan moet je maar rekenen op je natuurlijk talent !
Mijn eerste opleiding, bio ingenieur is eigenlijk minder aan te raden tenzij je je wil toeleggen op de scheikunde, de landbouwkunde richtingen zijn een beetje aan het uitsterven, land en bos biedt niet veel mogelijkheden (land nog wel in het buitenland) en milieu biedt (momenteel) geen directe toegang tot een diploma mileiucoordinator (dit zou normaal wel zo worden, dan wordt dit wel een aantrekkelijke richting), cel en gen is alleen goed om te doctoreren.
hmmmm... nu ga ik nog twijfelen...
What about Japanologie, pol&soc (schijnt erg makkelijk), biologie of vis?
weet ik weinig over, sinologie is naar't schijnt wel een goede keuze, japanologie eventueel ook dus.Quote:
Niet doen, nog erger dan geschiedenis, het enig dat je daarmee bent is dat je een 'universitair' diploma behaald hebt. Goed om ambtenaar te worden en weinig meer denk ik.Quote:
pol&soc (schijnt erg makkelijk),
Minst aantekkelijke van de wetenschapsrichtingen vrees ik, zie ook de term: bankbiologenQuote:
biologie of
vis ?Quote:
vis?
Japonolgie: ook interessant, naast de taal leer je ook veel over cultuur, gebruiken en geschiedenis (nogal logisch me dunkt), maar qua werkgelegenheid weet ik het zo niet. K ga ervan uit dat je wel bereid zult moeten zijn om internationaal te werken, m.n. veel naar het buitenland gaan (vooral naar Japan dan...).Quote:
Spoiler Alert, click show to read:
Biologie zou ik ook zo niet weten. Ziet er mij ofwel lesgeven ofwel duister laboratorium uit...
Pol&Soc, zo heb ik er wel een paar gekend. Lijkt mij inderdaad niet bepaald de moeilijkte richting, maar, net als met geschiedenis, wat moet je er later mee? In de licenties (tegenwoordig heet dat 'master') moet je geloof ik kiezen tussen specialisatie in politiek, sociologie of communicatie. De wereld zit echt niet te wachten op Communicatie specialist nummer 154.213. En ne politicoloog zal ook niet makkelijk aan de bak komen. Idem dito voor een socioloog.
Als je aanvult met iets als human resources of bestuurskunde, zal je misschien wel nog een toekomst hebben op de arbeidsmarkt, maar dan kan je evengoed rechten doen, da's ook vijf jaar, veel interessanter, meer werkzekerheid en toch een tikje veelzijdiger.
Ik zou verkoper moeten worden. Of makelaar.
Quote:
Nee, biologie is zowat de wetenschapsvariant van het basis 'universitair diploma', de meeste komen bij de banken terecht dacht ik.
Ik ken er die al 8jaar bezig zijn met dit en dat nog bij te doen, ook begonnen met pol&soc, dit is echt een richting met eeuwige studenten zonder veel toekomst.Quote:
Pol&Soc, zo heb ik er wel een paar gekend. Lijkt mij inderdaad niet bepaald de moeilijkte richting, maar, net als met geschiedenis, wat moet je er later mee? In de licenties (tegenwoordig heet dat 'master') moet je geloof ik kiezen tussen specialisatie in politiek, sociologie of communicatie. De wereld zit echt niet te wachten op Communicatie specialist nummer 154.213. En ne politicoloog zal ook niet makkelijk aan de bak komen. Idem dito voor een socioloog.
Waarschijnlijk kun je dan beter een economische richting pakken, niet ?Quote:
Als je aanvult met iets als human resources of bestuurskunde, zal je misschien wel nog een toekomst hebben op de arbeidsmarkt, maar dan kan je evengoed rechten doen, da's ook vijf jaar, veel interessanter, meer werkzekerheid en toch een tikje veelzijdiger.
Zeker een reden om geen communicatie te doen: met dat talent word je geboren of niet.Quote:
Ik zou verkoper moeten worden. Of makelaar.
Eenieder die rechten doet, moet een vlotte pen hebben en verbaal sterk staan. En dat zonder eerst vier jaar pol & soc gedaan te hebben.Quote:
Pas op, da zijn brave mensen hoor, die pol&soc doen. Echt wel toffe gasten en lekkere grieten tussen. Ma, ja, ge kunt er eigenlijk niks mee aanvangen later.
Zoals je al zei, ambtenaar is een logische keuze voor deze mensen.
Nu ik erover nadenk, ik heb nog met een viertal personen contact die pol&soc hebben gedaan: ééntje werkt bij de VRT, ééntje bij de RSZ, ééntje bij Binnenlandse Zaken en ééntje bij de paracommando's. Drie ambtenaren en ééne die pinten aan twintig frank ligt te hijsen in een legerkazerne, betaald door de staat. Eigenlijk dus ook een ambtenaar :laugh4:
Precies, je wordt er gewoon journalist me, nu ga ik ook niet zeggen dat Rechten veel voorsteld hoor. Rechten is niets meer dan een beroepsopleiding, geen studie.Quote:
Originally Posted by Conradus
Biologie is wel interessant, maar het is niet het meest gezochte. Het is wel een van de enige fatsoenlijke studies, dagen van 9-17, minstens. Niet van dat slome alpha-gedoe. Mensen die vinden dat ze al veel colleges hebben als ze elke dag op de universiteit moeten komen.
Maar ja wie ben ik om dat te zeggen, ik word archeoloog. Ook wel een fatsoenlijke studie trouwens, niet eens zoveel colleges, maar je moet er verdomd veel voor lezen.
Je moet gewoon goed weten wat je wil doen. Kies niet voor een massastudie, ik ken mensen die psychologie studeren (en studeerden) puur, omdat ze toch iets moeten doen. En die kappen er allemaal mee na een jaar.
Rechten ligt ook een beetje in dat straatje, tenzij je van tevoren al wist dat je het wou gaan doen. Kies iets waar je altijd al geinteresseerd was, dan kom je er meestal wel.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je voor iemand bent, een beta of een alpha. Ik ben een beta, in wat eigenlijk een alpha studie is (officieel dan, de meeste alpha's zullen een hartaanval krijgen van de hoeveelheid biologie, scheikunde en wiskunde hier), eigenlijk werkt dat voor geen meter, maar ik weet nu al dat ik mee ga toespitsen op de beta-kant van de archeologie.
Als je een beta bent moet je geen alpha-studie gaan doen (vraag mijn vriendin maar), en andersom al helemaal niet.
En nog even over geschiedenis, ik vind dat die opleiding zijn eigen naam amper waardig is. Je leert er meer over de 20e eeuw en nog meer van dat gelul dan echte geschiedenis (wat ik doe).
bwa advocaatje spelen lijkt me wel wat, maar zo even duizende paginas aan recht van buiten leren, da kan de kl*ten op. Ik had wel een geniale redevoering gehouden, volgens mijn leerkracht nederlands (alleen moest het max. 5 minuten duren en was ik na 16 minuten nog niet klaar. En toen ging die verrekte bel toch niet zeker!?), maar dat recht kan me niet boeien. Dus verkoop mislukt. Maar als je eens een dyson stofzuiger in voorraad hebt, mag je het opnieuw proberen.Quote:
Bah! alle interessante niet te moeilijk dingen hebben geen toekoms ofwat? Ik wist dat ik gewoon schrijnwerker ofzo had moeten doen. bakkersbroodovenijzerplaatmoleculeverspreider.
Moet je volgens mij niet doen. Je krijgt meestal een codex waarin je kan opzoeken. het is trouwens ook niet de moeilijkste richting, ik ken iemand die nog geend omme actiefilm kan volgen zonder verward te raken en zich door rechten heeft geslagen.Quote:
Wij hebben er hier een, niet alleen werklen ze goed, ze zien er ook nog geweldig cool uit :2thumbsup:Quote:
da kan de kl*ten op. Ik had wel een geniale redevoering gehouden, volgens mijn leerkracht nederlands (alleen moest het max. 5 minuten duren en was ik na 16 minuten nog niet klaar. En toen ging die verrekte bel toch niet zeker!?), maar dat recht kan me niet boeien. Dus verkoop mislukt. Maar als je eens een dyson stofzuiger in voorraad hebt, mag je het opnieuw proberen.
1. De moeilijkheid van een universitaire opleiding wordt fel overschat volgens mij, bijna iedereen die wel slaagt is het daar mee eens, die dat niet geslaagd zijn overroepen het alleen geweldig, maar ja, vaak ligt dat gewoon aan henzelf of hadden ze inderdad het potentieel niet (als je moeite hebt op het middelbaar is univ mss idd niks voor jou).Quote:
Bah! alle interessante niet te moeilijk dingen hebben geen toekoms ofwat? Ik wist dat ik gewoon schrijnwerker ofzo had moeten doen. bakkersbroodovenijzerplaatmoleculeverspreider.
2. Interessante richtingen lijken dat vaak alleen maar, totdat je de vakken bekijkt. En interessante richtingen leiden vaak tot zeer oninteressante jobs, er is gewoon geen of zeer weinig vraag naar 3/4 van de universitaire richtingen.
3. Vaak ben je inderdaad beter met een stiel, goed betaald, vaak afwisselend werk, sociaal contact, en je *doet* iets. Als je een vloer hebt gelegd krijg je volgens mij toch iets meer voldoening dan als je een document hebt geklasseerd. En vergis je niet, 3/4 van de universiatire opleidingen leidt blijkbaar tot klasseerjobs.
Als biologie je toch boeit zou je misschien toch bio ingenieur kunnen overwegen, qua biologie staan die ongeveer gelijk met de biologen, verder als het op cel en gen dingen aankomt, maar het diploma heeft toch veel meer waarde (ondanks mijn geklaag erover, het is nog altijd een van de betere diploma's, gewoon geen topper zoals burgie of rechten). Als je 8u wiskunde hebt gehad zou eerste kan geen problemen mogen geven, als je 6u wiskunde hebt gehad is het ook zeer doenbaar (de vriendin heeft het zo gedaan, kwam uit grieks-latijn-wiskunde). Eerste kan was wel vrij saai in mijn tijd, en veel les, maar er is veel te brossen :2thumbsup:
@Stig jullie biologe hbben het blijkbaar moeilijker dan de onze ! En archeologie is geen slechte keuze, lijkt tenminste geëngageerder dan geschiedenis, alleen is er natuurlijk ook niet zoveel raag naar op de arbeidsmarkt, het is tenminste niet zo'n 'neutrale' richting.
Owwww leuk belgische koningshuis is weer eens in het nieuws.
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2...weer_in_o.html
Hebben nou nooit eens zin om ze te scheren op zijn frans?
Dat valt eigenlijk nog wel mee. Zo'n 70% van de afgestudeerden vindt wel een baan in de Archeologie. En ga ervanuit dat Mediterraan Archeologen geen baan vinden, want die Italianen en Grieken hebben zelf ook wel archeologen.Quote:
En archeologie is geen slechte keuze, lijkt tenminste geëngageerder dan geschiedenis, alleen is er natuurlijk ook niet zoveel raag naar op de arbeidsmarkt, het is tenminste niet zo'n 'neutrale' richting.
Als ze bij jou in de stad een nieuwe woonwijk willen bouwen moet er officieel eerst onderzoek worden gedaan. Eerst wordt gekeken of er uberhaupt wel iets kan zitten, dan wordt er simpel survey gedaan, maar blijkt er dan echt iets te zitten zal er echt opgegraven worden.